АвтоКлуб любителей и владельцев автомобилей Сатурн ВЬЮ - SaturnVUE-Club.ru - OWNER Club Saturn Авто разборка Сатурн, авторазбор запчасти, б/у автозапчасти, разбор автомашин SL, VUE, Автосервис, СТО, ТО, Магазин САТУРН SATURN VUE
Forum -! ПИШЕМ ВСЕ ТУТ ! (Форум Клуба SaturnVUE-Club.ru) => Ремонт и эксплуатация Saturn VUE => Topic started by: ахмат on 18-02-2012, 20:16:39
Title: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: ахмат on 18-02-2012, 20:16:39
Сегодня при установке блока предохранителей и аккумулятора , произошло короткое замыкание, после этого перестала работать магнитола, при включении двигателя вылезли значки на панели REDUCER POWER и SERVISE ENCINE SOON, обороты выросли до 1400, двигатель тресет и колбасит.Поехал на диагностику, облазили весь двигатель проверили свечи и дросельную заслонку, при осмотре дроселя обнаружено что заслонка практически не реагирует на нажатие педали газа. Провели сканирование вылезли ошибки 1516 и 1682 , что это в мне в сервисе толком не сказали, только про первую что это про дросель,расшифровки кодов у них нет, пытались стереть но не получилось SERVISE ENCINE SOON горит постоянно а REDUCER POWER загорается через 2 секунды после включения двигателя . С магнитолой я разобрался, сгорел предохранитель в салоне. Подскажите пожайлуста что означают эти ошибки и к чему готовится
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: dmitriy40rus on 18-02-2012, 20:56:29
судя по нашему поиску ты первый с такой ошибкой. вполне возможно что придется обратно снимать блок предов и проверять, могло что то сгореть. и проверь преды в салонном блоке. по поводу ошибки 1682 http://neon-club.ru/viewtopic.php?id=4863 подтверждение другого сайта http://forum.ptcruiserclub.ru/archive/index.php/t-10558.html
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: ахмат on 18-02-2012, 21:04:52
напряжение проверяли 14 вольт,все нормально, а если 1632, записку писал работник сервиса, не очень понятно
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: dmitriy40rus on 18-02-2012, 21:15:50
ахмат. набери в яндексе ошибка 1682 и у тебя вылезет ответ. потом по другой ошибке. интернет говорит что два ответа на ошибку 1516 одна из них короткое замыкание. и эта ошибка блокирует именно дросельную заслонку. короче сделай сам то что я сделал для тебя. спорить и доказывать не буду. интернет рулит.
мог бы и спасибо сказать что ради тебя кто то напрягается.!
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: ахмат on 18-02-2012, 21:21:14
спасибо конечно, зыбыл сказать устал
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: dmitriy40rus on 18-02-2012, 21:54:03
напряжение как мерили. со снятой клемой или нет. 14в это если акку разряжен, а когда заряжен меньше вольтаж. может комп не видит зарядку. и пихает по полной.
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: ахмат on 18-02-2012, 22:05:49
этого не видел, в кабине сидел, замерили сказали все нормально
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: dmitriy40rus on 18-02-2012, 22:17:47
если быстро померили то клемы не снимали. аккум заряженный? если да то напруга высокая. в любом случае искать где к\з. и оно может быть где угодно. но физика говорит что при к\з перегорает в самом слабом месте. при кротчайшем пути. по принципу наименьшего сопротивления.
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: ахмат on 18-02-2012, 22:21:51
акум новый, завра попробую снять блок передохранителей, может какой нибудь блок действительно отошол
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: dmitriy40rus on 18-02-2012, 22:29:58
почитай по второй ссылке там все как у тебя с этой ошибкой. и 14 вольт тоже показывало.
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: dеn812 (Денис) on 18-02-2012, 23:54:51
нужно снять клемы на более чем 40 минут, поставить все аккуратно назад, завести прогреть, дать "кокса", остановиться , подождать когда обороты выроняются на об ХХ и заглушить выключить заэжигание , подождать , включить зхавести и все проверить
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: ахмат on 18-02-2012, 23:57:22
спасибо, завтра проверю обязательно
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: ахмат on 19-02-2012, 12:31:30
снял акум и блок предохранителей, около часа машина стояла без эл.питания, осмотрел все провода, завел, проехался, все без толку.Как и было дросельная заслонка не реагирует на педаль газа, стоит без движения
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: Nik-a on 19-02-2012, 13:05:12
По ошибкам посмотрите, что нам говорит мануал. Не мешает еще раз проверить целосность предохранителей относящиеся к ЕСМ. И чтобы исключить влияние генератора, можно попробовать снять ремешок и попробовать завестись без него. Но что-то есть у меня подозрение в сторону ЕСМ, не пришлось бы менять.
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: sergey on 19-02-2012, 13:55:24
судя по нашему поиску ты первый с такой ошибкой. вполне возможно что придется обратно снимать блок предов и проверять, могло что то сгореть. и проверь преды в салонном блоке. по поводу ошибки 1682 http://neon-club.ru/viewtopic.php?id=4863 подтверждение другого сайта http://forum.ptcruiserclub.ru/archive/index.php/t-10558.html
Все неправильно, или почти все. Коды GM могут слегка отличаться от общепринятых. А посему тебя уже направили по заведомо ложному пути. Обе ошибки указывают на дроссельную заслонку. Читай и переводи DTC P1682: DRIVER 5 - LINE 2 Circuit Description The Electronic Throttle Control (ETC) system uses an ignition voltage supply separate from the Engine Control Module (ECM) supply. If ECM detects a voltage difference between the 2 circuits, this DTC will set. Conditions For Running DTC Ignition is on. Conditions For Setting DTC ETC ignition voltage is less than 10 volts for greater than 10 seconds. Action Taken When DTC Sets NOTE: To locate components, see COMPONENT LOCATIONS . For circuit reference, see ENGINE PERFORMANCE in SYSTEM WIRING DIAGRAMS article in ELECTRICAL. For connector terminal identification, see CONNECTOR IDENTIFICATION . ???? The control module stores the DTC information into memory when the diagnostic runs and fails. ???? The Malfunction Indicator Light (MIL) will not illuminate. ???? The control module records the operating conditions at the time the diagnostic fails. The control module stores this information in the Failure Records. ???? The driver information center, if equipped, may display a message. Conditions For Clearing MIL/DTC ???? A current DTC Last Test Failed clears when the diagnostic runs and passes. ???? A history DTC clears after 40 consecutive warm-up cycles, if no failures are reported by this or any other non-emission related diagnostic. ???? Clear DTC with a scan tool. Diagnostic Procedures 1. Perform diagnostic system check - engine controls. See DIAGNOSTIC SYSTEM CHECK - ENGINE CONTROLS under SELF-DIAGNOSTIC SYSTEM. After performing diagnostic system check - engine controls, go to next step. 2. Observe the Freeze Frame/Failure Records data for this DTC. Turn ignition off for 30 seconds. Turn ignition on, with engine off for 10 seconds. Does the DTC fail this ignition? If yes, go to next step. If no, problem is intermittent. See INTERMITTENTS in TROUBLE SHOOTING - NO CODES - 2.2L & 3.0L VUE article. 3. With a test light connected to ground, probe both sides of the ETC fuse. Does the test light illuminate on both sides of the fuse? If yes, go to step 5 . If no, go to next step. 4. Does the test light illuminate on one side of the fuse? If yes, go to step 6 . If no, go to next step. 5. Turn ignition off. Disconnect ECM. Test both ETC ignition circuits for an open or for a high resistance. Did you find and correct the condition? If yes, go to step 9 . If no, go to step 7 . 6. Turn ignition off. Disconnect ECM. Test both ETC ignition circuits for a short to ground. Replace fuse, if necessary. Did you find and correct the condition? If yes, go to step 9 . If no, go to next step. 7. Test for an intermittent and for a poor connection at ECM. Did you find and correct the condition? If yes, go to step 9 . If no, go to next step. 8. Turn ignition off. Replace ECM. Perform ECM relearn procedure. See ELECTRONIC CONTROL MODULE REPROGRAMMING under PROGRAMMING. After replacing ECM, go to next step. 9. Using scan tool, clear DTCs. Turn ignition off for 30 seconds. Operate vehicle within the conditions for running the DTC. See CONDITIONS FOR RUNNING DTC . You may also operate vehicle within the conditions observed from the Freeze Frame/Failure Records. Did the DTC fail this ignition? If yes, go to step 2 . If no, go to next step. 10. With a scan tool, observe the stored information, Capture Info. Does the scan tool display any DTCs that you have not diagnosed? If yes, see DIAGNOSTIC TROUBLE CODE DEFINITIONS . If no, system is okay.
DTC P1516: THROTTLE ACTUATOR CONTROL MODULE - THROTTLE ACTUATOR POSITION PERFORMANCE Circuit Description The commanded throttle position is compared to the actual throttle position. Both values should be within a calibrated range of each other. The Engine Control Module (ECM) continuously monitors the commanded and actual throttle positions. If ECM detects that the difference in these values are greater than the calibrated range, DTC 1516 will set. Conditions For Running DTC ???? Ignition is on. ???? Ignition voltage is greater than 8 volts. ???? System is not in Battery Saver Mode. ???? Engine is running. ???? DTC P1514 is not set. NOTE: To locate components, see COMPONENT LOCATIONS . For circuit reference, see ENGINE PERFORMANCE in SYSTEM WIRING DIAGRAMS article in ELECTRICAL. For connector terminal identification, see CONNECTOR IDENTIFICATION . Conditions For Setting DTC The difference between the predicted and the actual throttle position is greater than a calibrated amount. Action Taken When DTC Sets ???? The control module illuminates the Malfunction Indicator Light (MIL) when the diagnostic runs and fails. ???? The control module records the operating conditions at the time the diagnostic fails. The control module stores this information in the Freeze Frame and/or the Failure Records. ???? The control module commands the TAC system to operate in the Reduced Engine Power mode. ???? Under certain conditions the control module commands the engine off. ???? The message center displays Reduced Engine Power. Conditions For Clearing MIL/DTC ???? The control module turns off the Malfunction Indicator Light (MIL) after 3 consecutive ignition cycles that the diagnostic runs and does not fail. ???? A current DTC, Last Test Failed, clears when the diagnostic runs and passes. ???? A history DTC clears after 40 consecutive warm-up cycles, if no failures are reported by this or any other emission related diagnostic. ???? Clear MIL and DTC with scan tool. Test Description The numbers below refers to the step number in the diagnostic procedures. 1. 8 - The throttle valve is spring loaded in a slightly open position and should move in either direction without binding. The throttle valve should always be under spring pressure. 2. 11 - When ignition is turned on, the ECM operates the throttle control motor to verify the integrity of the system prior to start-up. This can be seen by the momentary flash of the test light as the ignition is turned ON. Diagnostic Procedures 1. Perform diagnostic system check - engine controls. See DIAGNOSTIC SYSTEM CHECK - ENGINE CONTROLS under SELF-DIAGNOSTIC SYSTEM. After performing diagnostic system check - engine controls, go to next step. 2. Are DTCs P1120, P1220, P1221, P1271, P1275 and P1280 also set? If yes, diagnose affected DTC(s). See DIAGNOSTIC TROUBLE CODE DEFINITIONS . If no, go to next step. 3. Turn ignition on, with engine off. Observe the TP sensors No. 1 and 2 angle parameters. Apply and NOTE: The throttle angle and pedal angle may not correspond during this procedure. release the accelerator pedal several times. Does the TP sensors No. 1 and 2 angle parameters increase as the pedal is applied and decrease as the pedal is released? If yes, go to next step. If no, go to step 5 . 4. Observe the Freeze Frame/Failure Records for this DTC. Start engine. Operate the vehicle within the Conditions for Running the DTC. See CONDITIONS FOR RUNNING DTC . You may also operate the vehicle within the conditions that you observed from the Freeze Frame/Failure Records. Did the DTC fail this ignition? If yes, go to next step. If no, problem is intermittent. See INTERMITTENTS in TROUBLE SHOOTING - NO CODES - 2.2L & 3.0L VUE article. 5. Turn ignition on, with engine off. Probe both sides of the ETC fuse with a test light. Does the test light illuminate on both sides of the fuse? If yes, go to next step. If no, go to step 16 . 6. Turn ignition off. Probe both sides of the ETC fuse with a test light. Does the test light illuminate on both sides of the fuse? If yes, go to step 22 . If no, go to next step. 7. Turn ignition off. Disconnect the ECM connector containing the ETC ignition 1 voltage circuit. Turn ignition on. Probe the ignition 1 voltage circuit with a test light. Does the test light illuminate? If yes, go to next step. If no, go to step 23 . 8. Turn ignition off. Inspect the throttle body for a throttle valve that is NOT in the rest position, a throttle valve that is binding open or closed, or a throttle valve that is free to move open or closed WITHOUT spring pressure. Did you find any of these conditions with the throttle body? If yes, go to step 24 . If no, go to next step. 9. Disconnect the throttle body harness connector. Turn ignition on, with engine off. Probe the TAC motor control No. 1 and 2 circuits with the test light connected to ground. Did the test light illuminate and remain illuminated on either circuit? If yes, go to step 13 . If no, go to next step. 10. Probe the TAC motor control No. 1 and 2 circuits with the test light connected to battery positive. Did the test light illuminate and remain illuminated on either circuit? If yes, go to step 14 . If no, go to next step. 11. Turn ignition off. Connect the test light between the TAC motor control No. 1 circuit and battery ground. Observe the test light as you turn ON the ignition. Does the test light flash ON and then turn OFF? If yes, go to next step. If no, go to step 15 . 12. Turn ignition off. Connect a test light between the TAC motor control No. 2 circuit and battery ground. Observe the test light as you turn ON the ignition. Does the test light flash ON and then OFF? If yes, go to step 18 . If no, go to step 15 . 13. Turn ignition off. Disconnect the ECM connector that contains the TAC motor control circuits. Turn ignition on, with engine off. Probe the TAC motor control No. 1 and 2 circuits with the test light connected to ground. Does the test light illuminate? If yes, go to step 20 . If no, go to step 19 . 14. Turn ignition off. Disconnect the ECM connector that contains the TAC motor control circuits. Probe the TAC motor control No. 1 and 2 circuits with the test light connected to battery positive. Does the test light illuminate? If yes, go to step 21 . If no, go to step 19 . NOTE: The test light may momentarily flash when testing these circuits. This is considered normal. NOTE: The test light may momentarily flash when testing these circuits. This is considered normal. 15. Turn ignition off. Disconnect the ECM connector that contains the TAC motor control circuits. Test the TAC motor control No. 1 and 2 circuits for an open or for high resistance. Repair the circuit as necessary. Did you find and correct the condition? If yes, go to step 26 . If no, go to step 19 . 16. Test the ETC ignition No. 1 voltage circuit for a short to ground. Did you find and correct the condition? If yes, go to step 26 . If no, go to next step. 17. Test the motor control No. 1 circuit for a short to ground. Did you find and correct the condition? If yes, go to step 26 . If no, go to step 24 . 18. Test for a poor connection or terminal tension at the throttle body connector. Did you find and correct the condition? If yes, go to step 26 . If no, go to step 24 . 19. Test for a poor connection or terminal tension at the ECM. Did you find and correct the condition? If yes, go to step 26 . If no, go to step 25 . 20. Repair short to voltage on the circuit where the test light remained illuminated. After repairs, go to step 26 . 21. Repair short to ground on the circuit where the test light remained illuminated. After repairs, go to step 26 . 22. Repair short to voltage on the ETC ignition No. 1 voltage circuit. After repairs, go to step 26 . 23. Repair open or high resistance in the ignition No. 1 voltage circuit. After repairs, go to step 26 . 24. Replace throttle body assembly. After replacing throttle body, go to step 26 . 25. Turn ignition off. Replace ECM. Perform ECM relearn procedure. See ELECTRONIC CONTROL MODULE REPROGRAMMING under PROGRAMMING. After replacing ECM, go to next step. 26. Using scan tool, clear DTCs. Turn ignition off for 30 seconds. Operate vehicle within the conditions for running the DTC. See CONDITIONS FOR RUNNING DTC . You may also operate vehicle within the conditions observed from the Freeze Frame/Failure Records. Did the DTC fail this ignition? If yes, go to step 2 . If no, go to next step. 27. With a scan tool, observe the stored information, Capture Info. Does the scan tool display any DTCs that you have not diagnosed? If yes, see DIAGNOSTIC TROUBLE CODE DEFINITIONS . If no, system is okay.
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: sergey on 19-02-2012, 13:58:59
По ошибкам посмотрите, что нам говорит мануал. Но что-то есть у меня подозрение в сторону ЕСМ, не пришлось бы менять.
Или заслонку
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: ахмат on 19-02-2012, 16:19:26
спасибо sergey, на диагоностике так было DTC P1682: ВОДИТЕЛЬ 5 - ЛИНИЯ 2 на английском
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: ахмат on 19-02-2012, 20:14:52
спасибо sergey, прочитал переведенный текст, узнал что есть предохранитель отвечающий за дросель, нашел перевод обозначений предохранителей сделанный тем же sergey, побежал смотреть.Обнаружен перегоревший предохранитель ЕТС и тут же заменен. Вчера осмотр проводился при искуственом освещении. видимо не заметили, перегоревшее место очень тонкое. Все сразу встало в норму. Осталось победить рулевой карданчик и тугое переключение передач, но это отдельная тема
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: ANDRUE on 19-02-2012, 22:46:30
Спасибо Серега!
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: sergey on 19-02-2012, 23:02:41
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: dmitriy40rus on 20-02-2012, 00:09:00
а я говорил смотри все преды. их всегда приходится проверять тупо все подряд. и ошибка правильная К\З. что и означает сгоревший пред. а вы нет нет. при правильной сборке электроцепи делают пред слабым звеном. инженеры учили физику. по этому и оказалось все просто. а преды очень часто приходится прозванивать. на глаз не всегда все видно. электрик схолявил изначально, вот и все.
Title: Re: Очередная неисправность, помогите разобратся
Post by: ANDRUE on 20-02-2012, 21:32:00